برنامه ریزی و توسعه گردشگری

اولین جلسه از سلسله‌ نشست‌ های گردشگری رویداد

در اولین جلسه از سلسله‌ نشست‌ های گردشگری رویداد که روز پنجشنبه هفدهم فروردین‌ ماه برگزار شد به موضوع ابر رویداد نوروز پرداخته شد.

در اولین جلسه از سلسله‌ نشست‌ های گردشگری رویداد که روز پنجشنبه هفدهم فروردین‌ ماه برگزار شد به موضوع ابررویداد نوروز پرداخته شد.

در ابتدای خانم دکتر مهدیه بد به عنوان میزبان این نشست بیان کرد که رویداد به‌عنوان یکی از سرفصل‌های مهم گردشگری در دنیا مطرح است و موضوع مهمی که با این مقوله گره‌خورده است مسئله فصلی بودن صنعت گردشگری است که می‌توان به‌عنوان یک ظرفیت به آن نگاه کرد که در مقطع خاصی از سال بتوان تعداد زیادی از گردشگران را جذب کرد.
همچنین ایشان با اشاره به اینکه رویداد نوروز در جامعه ایرانی صرف تعطیلات نوروزی نیست و این رویداد از ابتدای اسفندماه تا انتهای فروردین‌ماه را در بر می‌گیرد اظهار داشت که آئین‌هایی همچون خانه‌تکانی و چهارشنبه‌سوری از جمله مواردی است که قبل از رویداد نوروز شروع شده و با این رویداد پیوند می‌خورد.

مهمان این نشست آقای دکتر سید سعید هاشمی، دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ ، در ادامه صحبت‌های خانم بد این نکته را مطرح کرد که گردشگری رویداد در همه نقاط دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به‌عنوان یک گزینه برای برنامه‌ریزی صنعت گردشگری مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ایران نیز، رویداد نوروز در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان یک رویداد فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد و همان‌طور که همگی می‌دانند جز قدیمی‌ترین آئین‌های ایرانی است؛ به شکلی که درگذشته آئین نوروز خوانی داشتیم و خانه‌تکانی امروزی درگذشته آئین مخصوص به خود را داشته است که از همین مورد نتیجه می‌گیریم هم اکنون نیاز است که آداب‌ورسوم نوروز را شناسایی و احیا کنیم تا بتوان بهره‌برداری مفید را این رویداد به عمل آورد.

ایشان در ادامه به این موضوع اشاره کرد که باتوجه‌به وسعت و پهناور بودن کشور ما، از خرده‌فرهنگ‌ها و در نتیجه آن تنوع فرهنگی متکثری برخورداریم که این خود یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود به شکلی که هر کدام از اینها، فرهنگ‌ها و آئین‌های خاص خود را برای گرامیداشت سال نو و نوروز دارند.
ایشان در ادامه با تأکید بر برنامه‌ریزی برای همه ابعاد این رویداد گفت: برای اینکه رویدادی مانند نوروز دستاورد مطلوبی داشته باشد باید برای همه جنبه‌های آن با برنامه پیش رفت که متأسفانه خیلی کمتر به این موضوع پرداخته شده است اما می‌توان این امید را داشت که در آینده روند روبه‌رشدی داشته باشد.
در ادامه خانم بد باتوجه‌به این نکته آقای هاشمی که مردم در رابطه ‌با نوروز بیشتر بر روی تعطیلات آن تمرکز می‌کنند تا کل فرایند نوروز؛ چرا که این رویداد از اسفندماه شروع می‌شود، بیان کرد که نوروز صرفاً یک تعطیلات محدود نیست و ظرفیت برندسازی از اسفندماه را دارد.
سید سعید هاشمی رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در ادامه اظهار کرد که در مورد مقاصد گردشگری در ایران مسیرهایی وجود دارد که از گذشته به‌عنوان مسیرهای گردشگری شناخته می‌شدند و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از سفرهای نوروزی شامل این موارد می‌شود که صرفاً شامل ۶ تا ۷ استان است؛ اما ظرفیت رویداد نوروز به‌گونه‌ای است که می‌توان برای شناساندن مسیرهای جدید و مقاصد بدیع گردشگری در کشور از آن استفاده کرد که باتوجه‌به همان نکته قبل لازم است که سفرهای برنامه‌ریزی‌نشده مردم را که یکی از چالش‌های حال و حاضر کشور است با حضور افراد صاحب‌نظر و فعالان حوزه گردشگری سمت‌وسو داد.
او خاطرنشان کرد که ایران ظرفیت لازم برای انتقال حس به مخاطب را ندارد و این مهم با استفاده از راهنماهای خبره که نسبت به نقاط گردشگری کشور اطلاعات لازم را دارند صورت می‌گیرد و این خود یکی از مواردی است که برای ایجاد یک تجربه موفق از سفر و گردشگری باید در سیاست‌های کشور سنجیده شود و نیاز است که در موارد این چنینی به برنامه‌ریزی و حل مسائل مربوط به آن بپردازیم.

 

خانم بد به ارائه این سؤال پرداخت که اگر بخواهیم یک راهبرد و راهکار عملی بدهیم دقیقاً باید چه سیاستی را در نظر بگیریم؟
دکتر هاشمی بیان کرد که متأسفانه در جامعه کنونی هزینه‌های سفر بالاتر رفته است از طرفی مردم کشور ما تمایل دارند که با خودروهای شخصی به سفر بپردازند و آمارهای سفرهای نوروزی سال جدید هم این نکته را تأکید می‌کند؛ از طرفی هنوز نتوانسته‌ایم که گردشگری داخلی خود را ساماندهی کنیم و تورهای داخلی را باتوجه‌به مقاصد گردشگری تعریف کنیم. به‌عنوان نمونه می‌توان راهکارهایی همچون حمایت از بسته های سفر را در نظر گرفت به‌گونه‌ای که هدفمند باشد و تفاوت هزینه گردشگری با تور از سفر شخصی به‌خوبی با استفاده از این راهکار سنجیده شود و در اختیار مردم قرار گیرد به‌عنوان نمونه دیگر می‌توان بیان کرد که ما باید انواع گردشگری را باتوجه‌به سلایق مختلف فعال کنیم؛ یعنی به سمت تخصصی‌تر کردن این مورد پیش برویم و با استفاده از راهکارهای این چنینی امید است که گردشگری در کشور نسبت به گذشته رشد کند.دکتر هاشمی در نهایت با اشاره به پویایی و بزرگی رویداد نوروز می‌تواند با مقوله نشاط اجتماعی گره عمیقی بخورد؛ این نکته را مطرح کرد که برای یک چنین اتفاقی مدیریت مقصد گردشگری باید در دستور کار قرار گیرد به‌گونه‌ای که اگر بتوان این ظرفیت را ایجاد کرد که از ابتدای اسفندماه رویداد نوروز را باتوجه‌به آیین‌های گذشته احیا کرد امکان جذب گردشگران سایر کشورها و حضور آنان در ایران و آشنایی با ابررویداد نوروز نیز رقم می‌خورد و این مشاهده فرهنگ‌های مختلف در کنار هم خود به تقویت نشاط اجتماعی کمک می‌کند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا