سلسله نشستهای بازاریابی و بازارسازی صنایع دستی ایران در داخل و خارج
نشست اول با موضوع بررسی ظرفیت ها و چالش های صادرات صنایع دستی برگزار شد.
اندیشکده مطالعات جهانگردی و میراث در اولین نشست از سلسله نشستهای بازاریابی و بازارسازی صنایع دستی ایران در داخل و خارج با موضوع بررسی ظرفیتها و چالش های صادرات صنایع دستی میزبان آقای علیرضا یونچی از کارآفرینان و صادرکنندگان نمونه در حوزه فرش بود که با حضور جمعی از علاقهمندان به صنایعدستی برگزار گردید. آقای یونچی در ابتدا؛ ضمن انتقاد از عملکرد دولتهای مختلف در حمایت از صنایعدستی گفت: دولتها برنامهای برای بهبود وضع موجود و گذار به وضع مطلوب ندارند، به همین علت دغدغهای برای اینکه آیا خروجی برنامه های متولیان این بخش،گره از کار فعالان حوزه صنایع دستی باز میکند یا خیر، نداشته و همین موضوع سبب شده تصمیماتشان برای بهبود مشکلات راهگشا نباشد.ایشان در ادامه، تهیه بانک اطلاعاتی از فعالان این صنعت را گامی مهم در راستای ساماندهی به وضع موجود آن دانست و افزود: برای اینکه یک برنامهریزی منتج به نتیجه برای کارافرینان بخش صنایعدستی داشته باشیم، ضروری است نسبت به تهیه بانک اطلاعاتی فعالان این بخش اقدام گردد. با عنایت به بزرگی این گام، ضروری است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در تهیه و تنظیم این بانک اطلاعاتی مساعدت لازم را در دستور کار قرار دهد که البته ما نیز به عنوان فعالان بخش خصوصی حاضر به هر گونه همکاری در این زمینه میباشیم. ایشان با اشاره به انحصارهای موجود در توزیع منابع مورد نیاز صنایعدستی اضافه کرد: یکی دیگر از گام هایی که برای توسعه بخش صنایعدستی در کشور مشاهده میشود؛ تمرکز و انحصار تهیه مواد اولیه در نزد تعداد محدودی از افراد است که همین انحصار سبب میشود، به هر نحوی که صلاح میدانند، صنعتگر را بازی داده تا به منفعت بیشتری برسند. این عامل یکی از مهمترین موانعی است که سد راه بازار صنایعدستی کشور شده تا رشد نکند؛ به گونه ای که کالاهای کپی شده چینی ها بعد از اضافه شدن هزینه حمل و نقل و گمرک، کماکان قیمتی کمتر از محصولات داخلی داشته باشد.در پایان نیز ایشان ضمن ابراز علاقهمندی به ادامه همکاری با اندیشکده مطالعات جهانگردی و میراث و خرسندی از حضور در جلسه، سؤالات حضار پیرامون موضوع صنایعدستی را پاسخ دادند.