گزارش جلسه با آقای شکرگزار
بسمالله الرّحمن الرّحیم
گزارش جلسه با آقای شکرگزار
مدیر کنسرسیوم صادراتی خراسان رضوی و از تولیدکنندگان مطرح مبلمان دستساز در ادامه جلسات گروه صنایعدستی اندیشکده مطالعات جهانگردی و میراث دانشگاه امام صادق (ع) با فعالان این حوزه، محمدحسین کریمان با آقای شکرگزار، مدیر کنسرسیوم صادراتی خراسان رضوی، مورخ دوم مردادماه 1402 در منطقه سپاد مشهد به گفتگو پرداخت.
آقای شکرگزار علاوه بر مدیریت کنسرسیوم صادراتی، فعال حوزه مبلمان دستساز هم هستند و برای تحقیقات بازار مبلمان ظرف 10 سال گذشته به 13 کشور دنیا سفر کردهاند و تجربیات خوبی در زمینه حضور در نمایشگاههای بینالمللی دارند.
ایشان در ابتدای صحبت اشاره کردند: رهبری تأکید زیادی بر اشتغالزایی داشتند که همین امر انگیزهای شد برای ما که وارد عرصه مبلمان دستساز شویم.
در ادامه به دو عامل بازدارنده اشاره کردند که مشکلات عمده حوزه صادرات را شامل میشوند:
1-عوامل بیرونی که دو گروه را شامل میشود:
اول، دولت مردان خارج از مرزهای کشور که بهعنوان رایزنهای فرهنگی و اقتصادی در کشورهای خارجی مشغول به کار هستند. نمیشود گفت همه دولت مردان ولی اغلب آنها بیشتر از اینکه به فکر منافع کشور ایران باشند، به فکر منافع شخصی خودشان هستند و همین امر باعث میشود تجارتهای سودده برای کشور صورت نگیرد و روزبهروز صادرات ما ضعیف شود.
دوم، شهروندهای ایرانی مقیم خارج از کشور، این افراد هم به دنبال منافع شخصی خودشان هستند که از طریق کپیکاری از روی دست صادرکنندگان ایرانی، محصول بازاریابی شده را به کشور خارجی وارد میکنند؛ ولی به دلیل توانمند نبودن در نوع عرضه کالا و دیگر فاکتورها، هم خودشان به سود نمیرسند و هم بازار آن کشور را خراب میکنند و باعث میشوند صادرکننده دیگر نتواند در آن کشور فروش داشته باشد.
ذیل همین نکته، یکی از علل مشکل کمبود ارز، ایرانیان مقیم خارج هستند که کالا را از کشور خارج میکنند؛ ولی به دلیل اینکه به کشور بر نمیگردند، ارزی را وارد کشور نمیکنند.
2-عوامل درونی که مشکل عمده بر سر نبود یک جریان ساختارمند برای تجارت بینالمللی است.
پس از ارائه مشکلات، مدیر کنسرسیوم صادراتی به ارائه راهکارها پرداختند.
ایشان مهمترین راهکار حل مشکلات صادرات را نبود مرکز تجاری در کشورهای مقصد دانستند و خاطرنشان کردند:
اگر ترکیه و چین و هند در صادراتشان موفق هستند یکی از عاملهایش وجود مرکز تجاری در کشورهای خارجی است؛ این کشورها با دادن تسهیلات مناسب مثل غرفه ثابت و ترخیص گمرکی محصولات صادرکنندگان، شرایطی را فراهم میکنند تا بهراحتی صادرکننده محصولش را در کشور هدف ارائه کرده و بازاریابی محصولاتش را انجام دهد و مشتریاش را جذب کند.
ایشان به این نکته هم اشاره کردند که در حال حاضر بهترین کشورها برای ایجاد مرکز تجاری دائمی به ترتیب اولویت قطر، امارات، عمان و روسیه است.
در کشور ایران چهار عامل وجود دارد که هنوز نسبت به دیگر کشورهایی مثل چین برتری صادراتی دارد:
- نیروی انسانی ارزانتر
- هزینه انرژی کمتر
- مالیات کمتر
- مواد اولیه ارزانتر