#گزارش_نشست
اولین نشست از سلسله نشستهای اقتصاد به وقت گردشگری با موضوع “سیاست آزادی های هوایی؛ نقش حمل و نقل هوایی ایران در توسعه گردشگری کشور” به همت اندیشکده مطالعات جهانگردی و میراث دانشگاه امام صادق(ع) در تاریخ 27 مهر ۱۴۰۲ برگزار گردید؛
در این جلسه جناب آقای مهندس #ابوالفضل_جعفری (کارشناس حوزه حمل و نقل) به تبیین سیاست آزادی های هوایی و ابعاد آن پرداخت.
ایشان ابتدا به تبیین وضعیت آماری سهم حمل و نقل هوایی از کل حمل و نقل ترانزیت بار و مسافر در دنیا پرداختند. از جمله علیرغم آنکه کمتر از یک درصد ترانزیت بار دنیا از طریق حمل و نقل هوایی انجام می شود، میزان ارزش آن، 35 درصد از حجم ارزش ترانزیت دنیاست. و این حاکی از ارزش آفرینی بسیار بالای آن از نظر اقتصادی است. دیگر آنکه از سال 1996 تاکنون، تنها مودي از حمل و نقل بوده که نسبت به سایر راه های حمل و نقل سهم افزایشی از کل حمل و نقل جهانی داشته است و به عبارتي به صورت نسبي جايگزين ساير مودها شده است.
ایشان سپس ضمن ارائه توضیحاتی بیان کردند که علیرغم اینکه ایران از نظر ناوگان هوایی در وضعیت نامناسبی قرار دارد، از جمله آنکه بعد از ونزوئلا، کشوری هستیم که پیرترین ناوگان هوایی دنیا را داریم و تنها 165 فروند هواپیما فعال است؛ از نظر فرودگاهی از ظرفیتهای خوبی برخورداریم. به نحوی که ایران از نظر تعداد فرودگاه در جایگاه نهم دنیا قرار دارد. جالب آنکه پرواز تهران-استانبول ، دومین مسیر پر ترافیک میان فرودگاه های اروپایی و فرودگاهی خارج از اروپاست.
ایشان ضمن بیان مهم ترین چالش حمل و نقل هوایی کشور برای مسافران خارجی، پیرامون سیاست های حل چالش های فرودگاه امام به عنوان فرودگاه محور، در طرح هاب حمل و نقل هوایی مطرح کردند که دو سیاست پیش روی ما قرار دارد. یکی افزایش تعداد هواپیما های موجود و دیگری توسعه مدل فرودگاه با محوریت ترانزیت مسافر. با توجه به امکانات موجود و سیاست های گذشته باید از ایرلاین محوری به فرودگاه محوری تغییر سیاست داد.
ایشان در ادامه پیرامون مزیت های ایران نسبت به ترکیه، قطر و امارات به عنوان رقبای اصلی در ترانزیت مسافران کشور های آسیای شرقی به اروپا، بیان کردند که این سه کشور، ترانزیت مسافران در فرودگاه های خود را با محوریت ایرلاین های خود انجام می دهند. این موضوع به زیان ایرلاین های کشور های آسیای شرقی که نیازمند فرودگاه های ترانزیتی هستند خواهد بود. از این رو این کشور ها به دنبال همکاری با کشوری هستند که از نظر فرودگاهی وضعیت خوبی دارد اما از ایرلاین های مناسبی را دارا نمی باشد. از سوی دیگر طرح طرح راه ابریشم هوایی خط چین-روسیه-اروپا نیز با آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین عملا منتفی شد. این همان موقعیتی است که در ایران فراهم است. که می توان این نقطه ضعف را به فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری تبدیل نمود.
ایشان در پایان نیز ضمن بر شمردن منافع اقتصادی حاصل از آزادی های هوایی 5 و 7 برای کشور به بیان موارد بسته ی تشویقی جذب سرمایه گذاران خارجی برای توسعه فرودگاه امام از جمله واگذاري بهره برداري بلند مدت فرودگاه، تخفيف در خدمات ناوبري و فرودگاهي، تخفيف در نرخ سوخت و … پرداختند.