اقتصاد گردشگری

نشست صمیمانه با مدیر خانه خلاق «ب»

نشست صمیمانه با مدیر خانه خلاق «ب»

پیرو بازدید پژوهشگران گروه اقتصاد اندیشکده مطالعات جهانگردی و میراث از خانه خلاق ب، تنها خانه خلاق فعال در حوزه صنایع دستی در تهران، گفت و گویی گرم و صمیمی با ریاست محترم خانه خلاق «ب»، سرکار خانم ابوالحسنی، پیرامون وضعیت خانه خلاق های صنایع دستی شکل گرفت که مشروح آن به شرح زیر می باشد:

خانم ابوالحسنی به عنوان مسئول خانه خلاق ب در زمینه تاریخ تاسیس آن عنوان کردند که  این خانه از اولین خانه های خلاق کشور بوده است و افزودند که در کل، خانه های خلاق در کشور قدمت زیادی ندارند و این مجموعه هم حدود دو سال است که شروع بکار کرده است و زمینه تخصصی فعالیت آن صنایع دستی می باشد که البته مشابه آن در شهرهای اصفهان و یزد دایر و مشغول فعالیت هستند.

ایشان در پاسخ به سوالی پیرامون علت انتخاب عنوان «ب» در نامگذاری این خانه خلاق مطرح کردند که این اسم الهام گرفته شده از تفسیر مترتب بر سوره حمد است که آورده اند همه ی قرآن در سوره حمد و همه سوره حمد در «بسم الله الرحمن الرحیم‌» و همه «بسم الله الرحمن الرحیم» در «ب» آن مستتر است و ما هم در این مجموعه تلاشمان بر این است که (ب) بسم الله استارت آپ های حوزه صنایع دستی و واسطه ای برای رشد این حوزه باشیم.

 

ایشان در جمع بندی بحث پیرامون راهبرد های برون رفت از چالش های موجود صنایع دستی کشور موارد زیر را عنوان ساختند:

  1. کاربردی کردن آثار هنری
  2. ایجاد طراحی جدید و مدرن برای صنایع دستی با توجه به قدمت ایران و حفظ اصالت
  3. توانمند سازی در صادرات صنایع دستی با توجه به همه جوانب این موضوع (اعم از ذائقه مشتری هدف / قیمت / کیفیت / …)

ایشان در زمینه مشکلات فیمابین خانه های خلاق و به ویژه خانه خلاق تحت مدیریت شان با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کردند که عمده مشکلات ما بر سر به رسمیت نشناختن محصولات نوآوری شده از صنایع دستی قدیم است. طراح ما با حفظ اصالت صنایع، محصولی را با توجه به مد و سلیقه روز دنیا طراحی میکند ولی وزارتخانه آن را به رسمیت نمی شناسد. همین امر باعث میشود که محصول نوآوری شده جزو صنایع دستی قرار نگرفته و تسهیلات و بیمه هنرمندان به آن تعلق نگیرد.

ایشان در ادامه اشاره کردند که راه شناخت سلیقه مشتریان خارجی تحقیقات بازار ( Market  Reserch ) است و باید در این زمینه کار شود. برای تبیین بهتر این مطلب؛ عنوان کردند در یکی از سفرهای تجاری شان به چین؛ قبل از ورود؛  تصور بر این بود که مردم این کشور از رنگ قرمز روی صنایع دستی به ویژه ظروف استقبال می کنند اما بعد از حضور در نمایشگاه و ارائه تولیدات با رنگ قرمز؛ متوجه شدند که اصلا این رنگ روی صنایع دستی برایشان جذابیت ندارد و نهایتا محصولات؛ فروش نرفته است. ایشان همچنین این موضوع را هم بیان کردند که چین بیشتر به سمت وسایل تزئینی تمایل دارد و لیکن کشورهای اروپایی و کانادا بیشتر به جنبه کاربردی صنایع دستی تاکید دارند و وسایلی را خریداری می کنند که فارغ از طراحی شلوغ روی محصولات باشد.

در پایان این نشست صمیمانه، سرکار خانم ابوالحسنی از پیشنهاد امضای تفاهم نامه و ادامه همکاری پژوهشی و تحقیقی مابین دانشگاه  امام صادق(ع) و خانه خلاق «ب» استقبال و برای ادامه همکاری اعلام آمادگی کردند.

 

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا