اخبارانتشارات

چهارمین شماره نشریه تخصصی مساله پژوهی سفر منتشر شد

جهانگردی بدون شک یکی از پدیده‌های اثرگذار و چندبعدی دنیای مدرن است که آثار اجتماعی و فرهنگی آن بر جوامع بسیار بیشتر از آثار اقتصادی است. توسعه و شکل‌گیری پایدار این صنعت نیازمند همراهی و همکاری بخش‌های یک کشور و حتی همه مردمان یک سرزمین و مقصد اعم از زن و مرد است. جهانگردی به سبب ویژگی‌های خاصی که دارد یکی از پرکاربردترین صنایع پیشرو در جهان است که تمامی افراد یک جامعه با تخصص‌ها و درآمدها و سطوح مختلف درآمدی و حتی اجتماعی می‌توانند در آن نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشند. کمتر صنعتی در جهان را می‌توان یافت که این سطح از دسترسی برای ورود همه اقشار جامعه را داشته باشد.
زنان به‌عنوان بخش مهمی از جامعه، نقش به سزایی در توسعه این صنعت دارا هستند. نقشی که به گواه آمار و ارقام فاصله معناداری با سایر بخش‌های اقتصادی و صنایع دیگر دارد. آنچه مسلم است اینکه بیش از ۵۰ درصد نیروی کار و اشتغال ایجاد شده در صنعت جهانگردی در اختیار زنان است که در بخش‌های مختلف این صنعت آمارهای بالاتری هم می‌توان تخمین زد.
آنچه که باید تأکید شود این است که کشور باید شرایط و بستر‌های لازم برای نقش‌آفرینی در توسعه این صنعت را فراهم آورد و به‌جای واکنش منفعلانه رویکرد فعالانه‌ای داشته باشد، هرچند که انفعالی برای ورود نبوده است؛ لکن ورود زنان به صنعت گردشگری باید با رعایت جایگاه و کرامت زن و توجه به نقش‌های مهم و راهبردی زن در قالب همسری و مادری باشد. چراکه نگاه‌های ابزاری و کالایی به زن و حضورش در این صنعت که در بسیاری از کشورها امری رایج و مورد پذیرش تلقی می‌گردد فاصله معناداری با نگاه ایرانی  اسلامی کشور ما به زن و نقش مهم آن در ایجاد یک جامعه دارای سلامت (اعم از فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و …) دارد؛ بنابراین آگاهی  و آموزش به زنان برای ورود به حوزه جهانگردی امری لازم است که باید بستری در این ورود سالم و ایمن برای رشد و ارتقای معنوی و مادی زنان فراهم شود.
این شماره از نشریه تلاش دارد تا از زوایای گوناگون به مسئله حضور و نقش‌آفرینی زنان در صنعت جهانگردی بپردازد.

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید و یا می توانید PDF را دانلود کنید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا